Kotisivujen siivouspäivä?
30.4.2019, Saara Leivo
Aika ajoin kotona imuri heilahtaa ja tavarat löytävät oman paikkaansa. Tätä kutsutaan siivouspäiväksi! Monessa asiassa siivouspäivä olisi tarpeen muutenkin, työpisteellä, autotallissa, harrastevälineissä jne.
Tässä kolme vinkkiä miksi kotisivuillakin pitäisi pitää siivouspäivä
Käyttäjät eivät viihdy sivustoilla, joissa tieto on vanhaa, esim. hinnastot, menut, uutiset, blogi jne. Hakukoneet saattavat löytää sivun, joka ei ole käytössä, eikä linkitettynä minnekään, sivu on vain ”varastossa”, mutta edelleen hakukoneella löydettävissä. Kannattaa siis tarkistaa, onko kaikki julkiset sivusi relevantteja.
Kirjoita selaimen osoitekenttään site:www.kotisivuosoitteesi.fi ja näet mitä kaikkea Google löytää kotisivustasi. Tämän jälkeen poista turhat ja vanhentuneet sivut.
Tarkista ainakin nämä asiat:
Tässä siivousoperaatiossa on asetetta rankemmat työkalut ja tehdään SEO auditointi eli hakukoneoptimoinnin arviointi, jonka avulla voit tehdä ratkaisuja mitä pidetään, mistä luovutaan ja voidaanko joku korjata.
Testaa, kuinka helposti vierailija voi käyttää sivuasi mobiililaitteella. Kirjoita URL-osoite, niin näet, kuinka hyvin sivusi toimii.
Tämä pitäisi olla jokaisella sivustolla, pyydä ylläpitäjääsi lisäämään, jos se puuttuu.
Palvelu on todella laaja ja ammattilaisetkaan eivät välttämättä tiedä mitä kaikkea tietoa sieltä voi kaivaa, mutta lyhyesti:
Palvelu kertoo mistä kävijät tulevat, mitä tekevät ja kauanko viipyvät sekä mistä lähetevät pois.
Ohjelmaa ei ole vaikea tulkita ”Matti tai Maija Meikäläisenkään” joten pyydä ylläpitäjältäsi pääsy tänne.
Google Analytics ohjelman avulla voit seurata miten kävijät sivustolla kulkevat. Löytääkö käyttäjä tuotteet ja pääseekö hän helposti kassalle vai eksyykö hyllyjen väliin?
Asiakas tulee kauppaan (kotisivulle) etuovesta (etusivulle) ja miettii, että millaisen pyörän hän haluaa ja valitsee oikean osaston (alasivun). Hän katselee (selailee) pyöriä ja vertaa ominaisuuksia, liikkuu edestakaisin, kunnes hän on päättänyt mitä haluaa, mutta, apua hän ei muista mikä osasto ja hyllyn väli on kyseessä. Myyjää (yhteystietoja/lomaketta/chattiä) ei näy missään, joten turhautuneena hän lähtee ensimmäisestä ovesta (sivusta) ulos ja kauppa jää tekemättä!
Kotisivujen käyttäytymistä kannattaa testauttaa tuttavilla, asiakkailla ja sukulaisilla, näin saat esiin myös inhimilliset piirteet sivustosi käytettävyydestä.