Milloin kotisivuni ovat hakutulosten etusivulla ja ensimmäisenä?
Tämä on meille hyvin usein esitetty kysymys, varsinkin, kun sivusto on juuri avattu. Tosiasia on se, että aivan uuden, juuri avatun kotisivun pitää tehdä vähän töitä ennen kuin Googlen ”tutka” sen löytää ja nostaa hakutuloksissa. Googlella tai muilla hakukoneilla voi olla vaikeuksia sijoittaa alle 6kk vanhoja sivustoja.
Jos olet rekisteröinyt pöytälaatikkoon hyvän www-osoitteen vuosia sitten ja otat sen käyttöön, osoitteen ikä ei auta hakukoneoptimoinnissa.
Kun sinulla on vanha www-osoite, jossa on ollut toimiva kotisivu ja hyvää sisältöä, sillä on merkitystä.
Jos siis olet vaihtamassa www-osoitetta, mieti tarkkaan!
Tee sivustostasi turvallinen. Tarkista, että verkkotunnuksesi edessä on https://www…..
Tarkista, että verkkotunnuksesi ohjautuu pääosoitteeseen, esim. jos kirjoitat domain.fi se ohjautuu www.domain.fi
Valitse hakukoneystävällinen julkaisualusta, esim. WordPress, Drupal jne.
Käytä hakukoneystävällisiä osoitteita, esim. www.domain.fi/alasivu, ei www.domain.fi/?p=123
Mieti sivustosi rakenne yksinkertaiseksi, 2-3 klikkauksella maaliin
Käytä sivuston sisäisiä linkkejä
Päivitä ja lisää sisältöä säännöllisesti
Seuraa sivustolla kävijöitä, esim. Google Analytics ja Google Search Console
Jälleen yksi hakukoneoptimoinnissa kummitteleva ajatus on, että ”laitathan koodiin ne oikeat hakusanat?”. Joskus kauan kauan sitten tämä toimi, mutta ei enää. Nykyisin hakusanat sijoitellaan otsikoihin ja sivuston sisältöön.
Löydä sivustosi parhaat hakusanat https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner
Käytä hakusanoja kotisivujesi sisällössä
Käytä parhaat hakusanat otsikoissa
Tutustu kilpailijoihisi ja heidän sivustojensa hakusanoihin https://app.neilpatel.com/en/
Googlen algoritmit etsivät hyvää sisältöä, joten sivuston ja sisällön optimointi vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksissa.
Kirjoita mielenkiintoista sisältöä, anna vastauksia kysymyksiin ja ennen kaikkea käytä avainsanoja (hakusanoja) tekstissä
Otsikot
Tarkista sivun kuvaustekstit (meta description, kuvassa punainen nuoli), teksti, mikä näkyy hakutuloksissa otsikon alapuolella. Hyvä kuvaus johtaa klikkaukseen.
Löydät kuvaukset nopeasti kirjoittamalla selaimen osoitekenttään site:www.osoite.fi (vaihda osoite omaksi)
Käytä kuvia ja videoita, jotta sivuston sisällöstä tulee monipuolisempi. Se lisää liikennettä Google-hausta
Tarkista löytääkö Google sivusi https://search.google.com/search-console tai kirjoita osoitekenttään site:www.osoite.fi (vaihda osoite sana)
Tarkista että sivusto toimii kännykällä
Tarkista sivuston nopeus, esim. Chrome selaimen Lighthouse työkalulla.
Pakkaa sisältö
Etsi tekniset ongelmakohdat, rikkoutuneet linkit, ylimääräiset sivuston ohjaukset, sisällön dublikaatit
Vältä iFrameja
Kerää laadukkaita linkkejä sivustolle ja sivustolla. Laatu ennen määrää
Varmista, että yrityksesi on lisätty Google My Businekseen https://www.google.com/intl/fi_fi/business/ ja tiedot ovat oikein.
Tämä tieto näkyy mm. Googlen kartassa sekä hakutuloksissa.
Seuraa sivustosi sijoitusta ja avainsanoja