Milloin kotisivuni ovat hakutulosten etusivulla ja ensimmäisenä?

Tämä on meille hyvin usein esitetty kysymys, varsinkin, kun sivusto on juuri avattu. Tosiasia on se, että aivan uuden, juuri avatun kotisivun pitää tehdä vähän töitä ennen kuin Googlen ”tutka” sen löytää ja nostaa hakutuloksissa. Googlella tai muilla hakukoneilla voi olla vaikeuksia sijoittaa alle 6kk vanhoja sivustoja.

www-osoite ja sivusto ikä

Jos olet rekisteröinyt pöytälaatikkoon hyvän www-osoitteen vuosia sitten ja otat sen käyttöön, osoitteen ikä ei auta hakukoneoptimoinnissa.

Kun sinulla on vanha www-osoite, jossa on ollut toimiva kotisivu ja hyvää sisältöä, sillä on merkitystä.

Jos siis olet vaihtamassa www-osoitetta, mieti tarkkaan!

Kotisivujen check list

  • Tee sivustostasi turvallinen. Tarkista, että verkkotunnuksesi edessä on https://www…..

  • Tarkista, että verkkotunnuksesi ohjautuu pääosoitteeseen, esim. jos kirjoitat domain.fi se ohjautuu www.domain.fi

  • Valitse hakukoneystävällinen julkaisualusta, esim. WordPress, Drupal jne.

  • Käytä hakukoneystävällisiä osoitteita, esim. www.domain.fi/alasivu, ei www.domain.fi/?p=123

  • Mieti sivustosi rakenne yksinkertaiseksi, 2-3 klikkauksella maaliin

  • Käytä sivuston sisäisiä linkkejä

  • Päivitä ja lisää sisältöä säännöllisesti

  • Seuraa sivustolla kävijöitä, esim. Google Analytics ja Google Search Console

Ne kuuluisat hakusanat

Jälleen yksi hakukoneoptimoinnissa kummitteleva ajatus on, että ”laitathan koodiin ne oikeat hakusanat?”. Joskus kauan kauan sitten tämä toimi, mutta ei enää. Nykyisin hakusanat sijoitellaan otsikoihin ja sivuston sisältöön.

Sivuston ja sisällön optimointi

Googlen algoritmit etsivät hyvää sisältöä, joten sivuston ja sisällön optimointi vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksissa.

  • Kirjoita mielenkiintoista sisältöä, anna vastauksia kysymyksiin ja ennen kaikkea käytä avainsanoja (hakusanoja) tekstissä

  • Otsikot

    • Kirjoita liian pitkät otsikot uudelleen
    • Poista samankaltaiset otsikot
    • Lisää puuttuvat otsikot
    • Käytä muotoiluja H1, H2, H3…
  • Tarkista sivun kuvaustekstit (meta description, kuvassa punainen nuoli), teksti, mikä näkyy hakutuloksissa otsikon alapuolella. Hyvä kuvaus johtaa klikkaukseen.
    Löydät kuvaukset nopeasti kirjoittamalla selaimen osoitekenttään site:www.osoite.fi (vaihda osoite omaksi)

  • Käytä kuvia ja videoita, jotta sivuston sisällöstä tulee monipuolisempi. Se lisää liikennettä Google-hausta

Tekninen hakukoneoptimointi

  • Tarkista löytääkö Google sivusi https://search.google.com/search-console tai kirjoita osoitekenttään site:www.osoite.fi (vaihda osoite sana)

  • Tarkista että sivusto toimii kännykällä

  • Tarkista sivuston nopeus, esim. Chrome selaimen Lighthouse työkalulla.

    1. Avaa sivu Chromessa
    2. Klikkaa hiiren oikeaa näppäintä -> tarkista
    3. Valitse ylhäältä klikkaamalla nuolta oikealle -> Lighthouse
    4. Klikkaa Generate report
  • Pakkaa sisältö

    • Käytä selaimen välimuistia
    • Optimoi kuvat ja videot, toisin sanoen tiedoston koko noin 1-500 kt
    • Siirrä esim. javascript koodit sivun alaosaan
  • Etsi tekniset ongelmakohdat, rikkoutuneet linkit, ylimääräiset sivuston ohjaukset, sisällön dublikaatit

  • Vältä iFrameja

  • Kerää laadukkaita linkkejä sivustolle ja sivustolla. Laatu ennen määrää

    • Käytä tekstilinkeissä hakusanoja
    • Jaa parhaiten toimivaa sisältöä somessa
  • Varmista, että yrityksesi on lisätty Google My Businekseen https://www.google.com/intl/fi_fi/business/ ja tiedot ovat oikein.

    Tämä tieto näkyy mm. Googlen kartassa sekä hakutuloksissa.

  • Seuraa sivustosi sijoitusta ja avainsanoja

Kerro kaverille

Haluatko lisätietoa?

           

Mainos- ja digitoimisto Davas

Kaiterantie 9 A 1
93600 Kuusamo
info@davas.fi

Tätä sivua suojaa reCAPTCHA ja sivustolla sovelletaan Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja.