LAADUK­KAALLA SISÄLLÖLLÄ HAKU­TULOSTEN KÄRKEEN

7.8.2019, Saara Leivo

Tiesitkö, että Google julkaisee päivässä yhden tai useamman muutoksen hakualgoritmeihin, joiden tarkoituksena on parantaa hakutuloksia? Viime vuonna 3.200 muutosta yhteensä! Googlen päätarkoitushan on tarjota parhaita mahdollisia hakutuloksia käyttäjille. 

Joten vastaus kysymykseen "milloin kotisivumme on Googlen ykkösenä?" ei ole ihan helppoa.

GOOGLE SUOSITTELEE: KESKITY LAADUKKAASEEN SISÄLTÖÖN

Laadukasta ja laadukasta, miten se sitten määritellään? Sisällöllä tarkoitetaan tässä tapauksessa lähinnä tekstiä, mutta myös mielenkiintoisia videoita ja kuvia, jotka on aseteltu ja  hakukoneoptimoitu oikein.

Alla on muutama vinkki selkokielellä, mitä sinun kannattaa ainakin ottaa huomioon.

1. KOTISIVUJEN VERTAILU

Kautta aikain yritykset ovat seuranneet mitä kilpailijat tekevät ja se toimii kotisivuillakin.

  • Tutustu kilpailijasi kotisivuihin ja vertaa sitä omaasi. Mikä siellä on paremmin kuin omillasi?
  • Tämän jälkeen mieti, onko sinulla mahdollista antaa käyttäjälle jotain paljon parempaa ja paremmin hakuun kohdistuvaa, mielenkiintoista ja yksilöllistä tietoa/sisältöä?
  • Käytä kävijäseurantaa, esim. Google Analyticsia, tutki mitkä sivuistasi keräävät eniten kävijöitä ja kuinka pitkään he viipyvät? Pohdi miksi joku sivu on suositumpi kuin toinen, voitko parantaa "huonon sivun" löydettävyyttä ja kiinnostavuutta jotenkin?

2. HERÄTÄ HUOMIO VÄLIOTSIKOILLA

Tiesitkö, että 8/10 käyttäjästä lukee sivun väliotsikot ja vain 2/10 lukee myös sisällön!?

  • Väliotsikot toimivat sisällysluettelona ja samalla toimivat tiivistelmänä sisällöstä
  • Väliotsikot ovat yksi osa hakukoneoptimointia, mutta keskity enemmän asiakaskokemukseen kuin hakusanojen viljelyyn

3. MILLAISTA SISÄLTÖÄ KANNATTAA TUOTTAA?

  • Tuota sisältöä käyttäjän tekemään hakuun. Älä tee hakukonekikkailuja. Kun käyttäjä tykkää sivustosta, hän viipyy siellä pidempää. Google kyllä huomaa tämän ja nostaa sivusi arvostusta. Parannat "Google brändiä"
  • Kun olet luonut sisältöä kotisivuillesi, tulosta se ja laita seinälle. Jos se tuntuu printattunakin hyvältä ja allekirjoitat kaiken mitä paperilla on, olet onnistunut.
  • Pidä huoli, että sisällön, kuvien, videoiden, muun grafiikan esitystapa on käyttäjälle mieluinen. Hyvän tekstin kirjoittaminen ei riitä.
  • Google suosii yksilöllistä sisältöä, joten älä kopioi!!!

MUISTA ETTÄ NYKYISIN YLI 60% HAUISTA TEHDÄÄN MOBIILISTI. PIDÄ HUOLI, ETTÄ SIVUSTOSI LATAUTUU NOPEASTI JA SISÄLTÖ ON LUETTAVISSA MOBIILILAITTEILLA!

Haluatko lisätietoa?

Google Cloud          

Mainos- ja digitoimisto Davas

Kaiterantie 9 A 1
93600 Kuusamo
info@davas.fi

Tätä sivua suojaa reCAPTCHA ja sivustolla sovelletaan Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja.